علمی-عمومی

تقدیم به تمامی علم دوستان و علم جویان

علمی-عمومی

تقدیم به تمامی علم دوستان و علم جویان

رابرت بویل

رابرت بویل در 26 ژانویه 1627 در شهر مونستر ایرلند چشم به جهان گشود. پدرش از تجار بزرگ مونستر بود. او از کودکی باهوش و تیز بین بود و در همان ابتدا با زبان های سریانی، عبری، یونانی، فرانسه و لاتین آشنا شد.

رابرت 8 ساله بود که وارد کالج اتن، بزرگترین و مشهورترین مدرسه ی ابتدایی بریتانیا شد. پس از 3 سال ناگهان مدرسه را ترک کرد و به سیر و سفر در تمام اروپا پرداخت. در14 سالگی، هنگامی که در بریتانیا بود با آثار و تحقیقات گالیله آشنا شد و همین امر باعث شد که علاقه ی او به مطالعه بیشتر شود. هنگامی که به بریتانیا بازگشت، وارد دانشگاه آکسفورد شد. رابرت در همین سال ها وارد کالجی شد که گروهی از دانشجویان روشنفکر در دانشگاه آکسفورد تأسیس کرده بودند. در سال 1660 پادشاه انگلستان به کالج مزبور و دانش پژوهان آن امتیازی داد و این کالج تبدیل به انجمن سلطنتی شد. این گروه اعتقاد داشتند که تنها از راه آزمایش است که حقایق روشن می شوند و به همین دلیل اکثر اوقات خود را صرف تحقیقات علمی می کردند. را،یک گاز متناسب با عکس فشار آن است)) به عبارت ساده تر می توان گفت که اگر فشار گازی زیاد باشد، در نتیجه حجم گاز کم و اگر فشار گازی کم باشد، حجم گاز زیاد می شود. در زمان های بعد ژاک شارل قانون مزبور را تکمیل کرد و آن به این صورت درآورد:((هر گاه دمای مقدار معینی از یک گاز ثابت باشد، حاصل ضرب فشار در حجم آن مقدار ثابتی است)).
بویل مانند سایر دانشمندان دیگر آن زمان به رشته های علمی دیگر نیز علاقه مند بود. او مدت ها پدیده سرعت صوت را مطالعه و بررسی کرد و برای رنگ ها، بلورها، الکتریسیته ساکن، نظرات جالبی را ارائه داد. وی با آزمایشات مختلفی نشان داد هیچ موجود زنده ای بدون هوا نمی تواند زنده ماند و همین اجسام در خلاء نمی توانند بسوزند. به این ترتیب او تا یک قدمی کشف اکسیژن پیش رفت. این انسان بزرگ در 30 آوریل 1691 دارفانی را وداع گفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد