علمی-عمومی

تقدیم به تمامی علم دوستان و علم جویان

علمی-عمومی

تقدیم به تمامی علم دوستان و علم جویان

تاریخچه ی چای

اگر در این باره فکر کنید، که هزاران سال است، بشر چای می نوشد، و از نوشیدن آن لذت می برد، آنگاه این نوشیدنی ساده بیشتر به نظرتان جالب خواهد آمد.

چینی ها مدت چهار هزار سال است، که چای می خورند، و از اثر تحریک کننده ی آن لذت می برند، در حالی که مدت زیادی بعداز آن اروپا به لذت آن دست یافت . زیرا تقریبا 300 سال است که غرب با چای آشنا شده است. در اوایل قرن 18 اروپا و آمریکا به نوشیدن چای عادت کردند، و در نتیجه معامله ی چای با چین شروع شد. قایق ها و کشتی های مخصوصی به کار افتادند، تا برگ های معطر چای را از چین به آمریکا و اروپا منتقل کنند.
انگلیسی ها بوته ی چای را، که بطور وحشی روییده بود، در آسام هندوستان یافتند.گیاه شناسان عقیده دارند، که چینی ها تخم و بوته ی چای را به چین برده، و در آنجا کاشته اند.زیرا هیچ گاه چای بطور خودرو در آنجا نمی روییده است. انگلیسی ها پی بردند، که گیاه چای هندی هم به همان خوبی گیاه چینی محصول چای می دهد(زیرا در واقع هردو یکی است).
کشت زیاد چای  به تدریج در هندوستان متداول شد. در سیلان رشد و تولید چای صنعت اصلی گشت، و از حیث تولید چای در 1940 از چینی ها تجاوز کرد. هم اکنون در جاوه، سوماترا و فرمز هم در سطح وسیع چای کشت می شود.
ارتفاع بوته ی چای در چین 80 تا 120 سانتی متر است. اما در هندوستان می تواند به ارتفاع 5 تا 6 متر می رسد. آیا می دانید، که امروزه هر انگلیسی به طور متوسط در سال 4.5 کیلو گرم چای می نوشد، در حالی که یک آمریکایی بیش از نیم کیلو چای در یک سال مصرف نمی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد